Nykyään kuulee paljon puhuttavan kiertotaloudesta ja kestävästä kehityksestä, viherpesusta ja pikamuodista sekä monesta muusta muodin vastuullisuuteen liittyvästä asiasta. Synnyttävätkö sanat kysymysmerkkejä? Mietityttääkö mitä ne oikeastaan tarkoittavat? Vai olisiko nyt hyvä aika kerrata mitä nämä ovat? Nidoimme yhteen muutaman muodin maailmaan liittyvän vastuullisuussanan. Let’s go!

Mitä tarkoittaa kestävä muoti, lähituotanto, pikamuodin haitat ja muut?

Vastuullisuutta korostetaan tänä päivänä paljon ja se kiinnostaa kuluttajia. Myös muodin parissa vastuullisuus, kiertotalous ja kestävä muoti ovat lujaa kasvavia megatrendejä. Samaan aikaan puhutaan pikamuodin haitoista.

Pikamuoti ja sen haitat

Pikamuoti on nimensä mukaan nopeatahtista muodin tuottamista ja kuluttamista. Nopealla syklillä vaihtuvat uutuudet, joita myydään edulliseen hintaan, synnyttää tarvetta jatkuvalle ostamiselle.

Tämä viestii kuluttajalle siitä, että vaatteita voi ostaa helposti ja edullisesti, eikä vanhoista vaatteista tarvitse välttämättä pitää sen kummempaa huolta. Myös huikeat ja säännölliset alennukset houkuttelevat ostamaan pikamuotia. Monet tekevätkin spontaaneja ja harkitsemattomia ostopäätöksiä.

Pikamuodilla on kuitenkin kalliit kustannukset hyvinvoinnin kannalta. Se kuluttaa valtavasti luonnonvaroja ja onkin merkittävä hiilidioksipäästöjen aiheuttaja. Tilastojen mukaan muotiteollisuuden päästöt ovat enemmän kuin laiva- ja lentoliikenteen päästöt yhteensä. Lisäksi se kuluttaa toisiksi eniten maailman vesivarantoja.

Myös ihmisoikeuksien parissa riittää parannettavaa, sillä työ on erittäin matalapalkkaista ja työolosuhteet vaatetehtailla saattavat olla hyvinkin vaaralliset.

Kestävä kehitys ja kestävä muoti

Kestävä kehitys on ohjattu yhteiskunnallinen muutos, jonka tarkoituksena on turvata nykyisille ja tuleville sukupolville mahdollisuus hyvään elämään. Kestävä kehitys koostuu ekologisesta, taloudellisesta, sosiaalisesta ja kulttuurillisesta kestävyydestä. Yksi keskeisistä tavoitteista on suojella maapallon kantokykyä.

Muodin saralla tämä tarkoittaa muun muassa kestävää muotia. Se on kestävämpi vaihtoehto jatkuvalle pikamuodin kulutukselle. Kestävyys tässä puolestaan pitää sisällään vastuullista sekä läpinäkyvää tuotantoa ihan vaatteen elinkaaren alusta, eli raaka-aineiden keruusta valmiiseen vaatteeseen.

Vaatteet ovat tehty kestämään käyttöä pitkään. Lisäksi ne pyritään valmistamaan kierrätyskelpoisista materiaaleista, joita voidaan myös hyödyntää uudelleen.  

Kuten mainittu aiemmin, tällä hetkellä maapallon luonnonvaroja ylikulutetaan. Muodin kestävyyttä voidaankin edistää sillä, että muodin kulutusta ja tuottamista hidastetaan.

Vaatteen eettisyys 

Vaatteen eettisyys puolestaan pitää sisällään työntekijöiden inhimilliset työolosuhteet, kun muotia tuotetaan. Eettisen vaatteen valmistusolosuhteet alusta loppuun asti eli materiaalien viljelystä lopputuotteeseen ovat työntekijälle turvalliset sekä ihmisoikeuksia kunnioittavat.

Lisäksi työstä maksetaan asianmukainen korvaus ja työajat ovat normaalit. Lapsi- tai pakkotyövoimaa ei käytetä. Eettiset brändit valvovat työntekijöiden oikeuksia ja tekevät usein tarkastuskäyntejä tehtaille.

Lähituotanto

Lähituotannosta puhutaan silloin, kun vaatteen tuotanto ja valmistus tehdään mahdollisimman lähellä, usein jopa vaatebrändin omassa kotimaassa. Kotimaassa valmistettu vaate tarkoittaa luonnollisesti myös kotimaista työtä. Lisäksi luonnonvaroja säästyy, kun vaatteita ei tarvitse kuljetella pitkiä matkoja rahdilla.

Lähituotannossa on helpompi valvoa eettisiä työolosuhteita sekä toteuttaa laadunvalvontaa.

Kiertotalous 

Kiertotalous on tuotanto- ja kulutusmalli, jossa olemassa olevia tuotteita ja materiaaleja hyödynnetään niin pitkälle kuin mahdollista. Tämä pitää sisällään kierrättämisen, vuokraamisen, lainaamisen, uusiokäytön, korjauksen sekä kunnostamisen.

Kiertotalouden tarkoitus on pidentää tuotteiden elinkaarta. Kun tuote tulee elinkaarensa päähän, sen materiaali pyritään yhä hyödyntämään. Näin minimoidaan myös syntyvää jätettä. Kiertotalous siis vähentää kasvihuonekaasujen kokonaispäästöjä sekä ympäristön kuormitusta.

Muodin parissa kiertotaloutta näkee usein nimenomaan tekstiilien kierrättämisen, materiaalien uusiokäytön sekä innovatiivisten palveluiden muodossa. Bonic onkin tässä tapauksessa yksi näistä palveluntarjoajista, sillä vaatevuokraus on yksi tapa suosia vaatteiden kierrättämistä (kuluttajilta toisille) ja vähentää uusien vaatteiden ostamista.

Viherpesu

Eettisistä ja vastuullisista teoista sekä asioista viestitään yrityksissä ahkerasti. Ympäristöystävällisyyttä painotetaan myös mainonnassa ja markkinoinnissa paljon. Aina se ei kuitenkaan kerro koko totuutta yrityksen toiminnasta paremman ja ympäristöystävällisemmän huomisen eteen. Tällöin kyseessä saattaa olla viherpesu. Se on lisääntynyt sitä mukaan, kun kuluttajat ovat kiinnostuneet vastuullisemmista kulutusvalinnoista.

Viherpesua tapahtuu siis silloin, kun yritys liitoittelee tai esittää paikkansapitämättömiä väitteitä ympäristöön ja omaan toimintaansa liittyen. Sen tarkoitus on puhdistaa omaa mainetta tai harhaanjohtavalla viestinnällä uskotella kuluttajille tuotteensa olevan vastuullinen. Viherpesussa onkin kyse mielikuvien luomisesta. Asia esitetään ympäristön kannalta parempana kuin se oikeasti todellisuudessa on.

Haluatko oppia lisää?

Nyt olemme käyneet kestävän muodin, kestävän kehityksen, kiertotalouden, pikamuodin, lähituotannon, eettisen muodin ja viherpesun läpi. Haluaisitko nähdä samantyylisen kirjoituksen sekä lisää vastuullisuussanoja myöhemmin? Kasvaako nälkä syödessä vai oliko tässä jo ihan tarpeeksi infoa? Kerro kommenteissa! <3

Mielellämme kuulisimme myös sinun ajatuksia näistä asioista. Haluaisitko lisätä näihin jotain? 

Loppuun vielä muutama helppo käytännön vinkki kuluttaa muotia vastuullisemmin. :) Lue lisää klikkaamalla tästä.

Terkuin,

Bonicin mimmit

Kommentit

Alina sanoi:

Tosi tärkeä aihe, josta ei ikinä voi olla liian vähän tietoa – tätä lisää!

Sara sanoi:

Tosi mielenkiintoinen juttu, mielelläni lukisin aiheesta lisää jatkossakin!

Jätä kommentti